Kasulik teave

Rahandusministeeriumi riigi osaluspoliitika ja riigihangete osakonna pädevuses on nõustada riigihangete seaduse kohaldamise küsimustes. Selleks esitab osakond küsijale soovituslikke juhiseid ja suuniseid, milles selgitatakse, kuidas me riigihangete seaduse norme mõistame ja sisustame. Rahandusministeeriumi kodulehel asuvast korduma kippuvate küsimuste (KKK) rubriigist saab ülevaate sageli tõusetuvatest küsimustest ning üldistatud seisukohtadest nende suhtes.

Rahandusministeeriumi riigi osaluspoliitika ja riigihangete osakond ei paku õigusabi ega pea võtma seisukohti küsimustes, millele vastamine nõuaks eriteadmisi muudes valdkondades või muudes õigusaktides. Nõustamisel lähtume esitatud küsimusest ja sellele lisatud infost.

Rahandusministeeriumi riigi osaluspoliitika ja riigihangete osakonna nõustamistegevuse raames antud selgitus ei ole ühelegi isikule täitmiseks kohustuslik. Õigusvaidluste lahendamine kuulub kohtuväliste organite ja kohtute pädevusse.

Küsimuses palume öelda, kas esindate hankijat, pakkujat/taotlejat või huvitatud isikut. Küsimusele vastame üldjuhul 30 päeva jooksul.

Riigihanke piirmäärad alates 1.09.2017

Rahvusvahelised piirmäärad perioodiks 2024-2025.

NB! Struktuuritoetusest rahastatavate hangete korral lähtuge struktuuritoetuse seadusest ja toetuse andmise tingimustest.

Klassikaline sektor
Liik Lihthanke piirmäär Riigihanke piirmäär Rahvusvaheline piirmäär
Asjad ja teenused 30 000   60 000 Riik või riigiasutus 143 000
Teised 221 000
Ideekonkurss -   60 000 Riik või riigiasutus 143 000
Teised 221 000
Ehitustööd 60 000 150 000 5 538 000
Sotsiaalteenused - 300 000    750 000
Eriteenused -   60 000    750 000
Teenuste kontsessioon 60 000 300 000 5 538 000
Sotsiaalteenuste kontsessioon - 300 000 5 538 000
Eriteenuste kontsessioon -   60 000 5 538 000
Ehitustööde kontsessioon - 300 000 5 538 000

Võrgustiku sektor
Liik Lihthanke piirmäär Riigihanke piirmäär Rahvusvaheline piirmäär
Asjad ja teenused  60 000 Rahvusvaheline piirmäär   443 000
Ideekonkurss -  60 000   443 000
Ehitustööd 300 000 Rahvusvaheline piirmäär 5 538 000
Sotsiaalteenused - 300 000 1 000 000
Eriteenused - 60 000 1 000 000
Teenuste kontsessioon 60 000 300 000 5 538 000
Sotsiaalteenuste kontsessioon - 300 000 5 538 000
Eriteenuste kontsessioon - 60 000 5 538 000
Ehitustööde kontsessioon - 300 000 5 538 000

Kaitse- julgeoleku sektor 
Liik Lihthanke piirmäär Riigihanke piirmäär Rahvusvaheline piirmäär
Asjad ja teenused kaitse- ja julgeolekuvaldkonnas 60 000 Rahvusvaheline piirmäär 443 000
Lihtsustatud korras tellitavad teenused kaitse- ja julgeolekuvaldkonnas - 300 000 443 000
Ehitustööd kaitse- ja julgeolekuvaldkonnas 300 000 Rahvusvaheline piirmäär 5 538 000

Riigihanke tähtajad alates 1.06.2022

Tähtajad alla rahvusvahelise piirmäära

Menetlus Osalemise taotluse esitamine (s.h e-hankes) Pakkumuse esitamine e-hankes Pakkumuse esitamine paberhankes Pakkumuse esitamine eelteate puhul või kiireloomuliste asjaolude tõttu
Lihthankemenetlus asjade või teenuste hankelepingu sõlmimiseks - 10 päeva 10 päeva
Lihthankemenetlus ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks - 15 päeva 15 päeva -
Avatud hankemenetlus asjade või teenuste hankelepingu sõlmimiseks - 15 päeva 20 päeva 15 päeva
Avatud hankemenetlus ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks - 25 päeva 25 päeva

-

Piiratud hankemenetlus ja konkurentsipõhine läbirääkimistega hankemenetlus asjade või teenuste hankelepingu sõlmimiseks 15 päeva 15 päeva 15 päeva 10 päeva
Piiratud hankemenetlus ja konkurentsipõhine läbirääkimistega hankemenetlus ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks 15 päeva 25 päeva 25 päeva 15 päeva
Innovatsioonipartnerlus ja võistlev dialoog asjade või teenuste hankelepingu sõlmimiseks 15 päeva 15 päeva 15 päeva -
Innovatsioonipartnerlus ja võistlev dialoog ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks 15 päeva 25 päeva 25 päeva -
Kontsessioonimenetlus koos eraldi taotluse esitamisega 30 päeva 17 päeva 22 päeva -
Kontsessioonimenetlus ilma eraldi taotlust esitamata - 30 päeva 30 päeva -
Sotsiaal- ja eriteenuste erimenetlus - 10 päeva 10 päeva -

Tähtajad üle rahvusvahelise piirmäära

Menetlus Osalemise taotluse esitamine (s.h e-hankes) Osalemise taotluse esitamine kiireloomuliste asjaolude tõttu Pakkumuse esitamine e-hankes Pakkumuse esitamine paberhankes Pakkumuse esitamine eelteate puhul või kiire-loomuliste asjaolude tõttu
Avatud hankemenetlus asjade või teenuste hankelepingu sõlmimiseks - - 30 päeva* 35 päeva* 15 päeva*
Avatud hankemenetlus ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks - - 45 päeva* 45 päeva* 25 päeva*
Piiratud hankemenetlus ja konkurentsipõhine läbirääkimistega hankemenetlus asjade või teenuste hankelepingu sõlmimiseks 30 päeva* 15 päeva* 25 päeva 30 päeva 10 päeva
Piiratud hankemenetlus ja konkurentsipõhine läbirääkimistega hankemenetlus ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks 30 päeva* 15 päeva* 25 päeva 30 päeva 15 päeva
Innovatsioonipartnerlus ja võistlev dialoog asjade, teenuste või ehitustööde hankelepingu sõlmimiseks 30 päeva* 15 päeva* 25 päeva 30 päeva -
Kontsessioonimenetlus koos eraldi taotluse esitamisega 30 päeva* - 17 päeva 22 päeva -
Kontsessioonimenetlus ilma eraldi taotlust esitamata - - 30 päeva* 30 päeva* -
Sotsiaal- ja eriteenuste erimenetlus - - 10 päeva* 10 päeva* -

* Tähtaja arvestus algab hanketeate Euroopa Liidu Väljaannete Talitusele edastamisest.

Üldised juhised

Piirmäärad

Valdkondlikud juhised

Sektoraalsed failid

Alljärgnevasse faili on koondatud Euroopa Liidu valdkondlikud õigusaktid ehk sektoraalfailid, mis on Euroopa Liidu poolt välja töötatud määrused, rakendusmäärused ja muud õigusaktid, mis reguleerivad teatud valdkonda. Tihtipeale sisaldavad valdkondlikud aktid sätteid, mis puudutavad riigihankeid ja nende korraldamist.  EL määrused on otsekohalduvad.
NB! On oluline, et aktide rakendajal on olemas informatsioon ja teadmine teatud valdkonnas kehtivatest õigustest, kohustustest ja piirangutest. 

CPV koodid

CPV kood on riigihangete klassifikaator ehk riigihangete puhul kohaldatav ühtne klassifikatsioonisüsteem, et ühtlustada hankijate poolt lepinguobjektide kirjeldamiseks kasutatavad viited.

CPV koosneb põhiklassifikaatorist ja lisaklassifikaatorist.

Põhiklassifikaator tugineb kuni üheksakohalistest koodidest ja neile vastavatest lepingu esemeks olevaid tarneid, töid või teenuseid kirjeldavatest sõnadest koosnevale harustruktuurile. Arvkood koosneb 8 kohast, mis jaotatakse järgmiselt:

  •     esimesed kaks kohta tähistavad divisjone (XX000000-Y);
  •     esimesed kolm kohta tähistavad gruppe (XXX00000-Y);
  •     esimesed neli kohta tähistavad klasse (XXXX0000-Y);
  •     esimesed viis kohta tähistavad kategooriaid (XXXXX000-Y);
  •     kolm viimast kohta annavad igaüks igas kategoorias järjest suurema täpsusastme;
  •     üheksas koht kinnitab eelnevaid kohti.

Lisaklassifikaatorit võib kasutata lepingu eseme kirjelduse laiendamiseks. See koosneb tähtnumbrilisest koodist ja sellele vastavast sõnastusest, mis võimaldab ostetavate kaupade eripära või kasutusotstarbe kohta üksikasju lisada. Tähtnumbrilise koodi moodustavad:

  •     jaotisele vastavat tähte sisaldav esimene tase;
  •     grupile vastavat tähte sisaldav teine tase;
  •     alajaotistele vastavat kolme kohta sisaldav kolmas tase.

CPV koodide selgitavad märkused

OECD soovitused

STEPS (Support Tool for Effective Procurement Strategy)

OECD on töötanud välja suurte infrastruktuuriprojektide hangete läbiviimise strateegia kujundamise vahendi, mida kutsutakse STEPS (Support Tool for Effective Procurement Strategy) .

STEPS vahendi kasutamise eesmärgiks on suurendada suurte infrastruktuurihangete läbiviimise efektiivsust. STEPS kasutamine infrastruktuurihangetes peaks suurendama hanke majanduslikku kasu, vähendama pakkumustega manipuleerimise võimalusi, põhjendamatult madala hinnaga pakkumuste esitamise võimalusi ja korruptsiooni ning aitama vähendada turu liigset kontsentreerumist.

Üldjuhul on STEPS rakendamine soovituslik üle 100 mln euroste infrastruktuuriprojektide puhul, kuid väikeriikide ja väiksemate majanduste korral on STEPS efektiivne ka väiksemamahuliste projektide puhul. 

Vt lähemalt tutvustavast brožüürist: 

OECD on STEPS rakendamist edukalt piloteerinud Norra kahe infrastruktuuri projektiga. Nii Norra pilootprojektide kui ka STEPS tutvustuse kohta saab täiendavalt lugeda siit: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/procurement-strategy-in-major-infrastructure-projects_38996343-en.

STEPSi tutvustav OECD ettekanne ning lisamaterjal on leitav siit: Procurement strategies to support quality infrastructure investment.

OECD STEPS kasutuselevõtu toetamiseks on võimalik taotleda tehnilist abi Euroopa Liidu struktuurireformide abimeetmest, mille kohta on lisamaterjal leitav siit: https://ec.europa.eu/info/departments/structural-reform-support_et.

Juhendid konkurentsi kahjustavate kokkulepetega (pakkumismahhinatsioonidega) võitlemiseks

OECD on välja töötanud juhendi konkurentsi kahjustavate kokkulepetega (pakkumismahhinatsioonidega) võitlemiseks riigihangete läbiviimisel.

Juhul, kui Teil tekib kahtlus ettevõtjate võimaliku konkurentsi kahjustava koostöö osas, palun võtta ühendust e-posti aadressil: [email protected]

Hankijal on teatud juhtudel võimalik hankimiseks kasutada keskse hankimise või ühishankimise võimalust. Keskne riigihange on keskse hankija poolt hankijale asjade või teenuste vahendamine või hankelepingu või raamlepingu sõlmimine hankijale asjade ostmiseks või teenuste või ehitustööde tellimiseks. Ühishankimine on vähemalt kahe hankija omavahelise kokkuleppe alusel läbi viidav riigihange, kus üks hankija korraldab riigihanke teise või teiste hankijate eest vastava volituse alusel.

Riigihangete seaduse § 42 lõike 2 kohaselt nimetab Eestis keskse hankija üldjuhul Vabariigi Valitsus. Sama paragrahvi lõike 5 alusel on ka ministril õigus oma valitsemisala piires nimetada keskne hankija. Kohalikud omavalitsused saavad moodustada keskse hankija kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 62 lõike 1 punktis 3 alusel. Keskne hankija võib olla nimetatud või moodustatud ka konkreetse valdkonna riigihangete läbiviimiseks või üksnes mõne asutuse riigihangete läbiviimiseks.

Vabariigi Valitsus või minister võivad keskse hankija nimetamisel määrata, kas keskne hankimine läbi keskse hankija on hankijatele kohustuslik või vabatahtlik.

Eestis on Vabariigi Valitsuse korraldusega nimetatud üks kohustuslik keskne hankija, kelleks on Riigi Info- ja Kommunikatsioonitehnoloogia Keskus (RIT). RIT viib kõikide valitsusasutuste ja nende hallatavate riigiasutuste eest läbi sülearvutite, lauaarvutite, kuvarite ja printerite hankeid.

Vabatahtlikeks keskseteks hankijateks info- ja kommunikatsioonitehnoloogia valdkonnas on Vabariigi Valitsuse korraldusega nimetatud Registrite ja Infosüsteemide Keskus, Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus (SMIT), Rahandusministeeriumi Infotehnoloogiakeskus (RMIT) ja RIT. RIK, SMIT, RMIT ja RIT viivad info- ja kommunikatsioonitehnoloogia valdkonnas läbi neid keskseid riigihankeid, mille kohta ei ole Vabariigi Valitsus määranud, et need tuleb hankida kohustuslikus korras teiselt keskselt hankijalt. RIK, SMIT ja RMIT on vabatahtlikuks keskseks hankijaks kõikidele hankijatele, korraldades riigihankeid hankijaga sõlmitud kokkuleppes sätestatud ulatuses ja tingimustel.

Vabariigi Valitsuse korraldusega on Riigi Tugiteenuste Keskus (RTK) nimetatud vabatahtlikuks keskseks hankijaks avaliku sektori hankijate riigihangetes. RTK ei korralda keskseid riigihankeid, mille korraldamiseks on Vabariigi Valitsus määranud eraldi kohustusliku keskse hankija.

Vabatahtlikuks keskseks hankijaks on Vabariigi Valitsuse korraldusega määratud ka Eesti Energia AS. Eesti Energia AS ei korralda keskseid riigihankeid info- ja kommunikatsioonitehnoloogia ega kinnisvara arenduse ja korrashoiu valdkonnas ega riigihankeid, mille korraldamiseks on Vabariigi Valitsus määranud eraldi kohustusliku keskse hankija.

Vabatahtlikuks keskseks hankijaks kinnisvara arenduse ja korrashoiu valdkonna asjade ostmise ning teenuste ja ehitustööde tellimise riigihangetes on Vabariigi Valitsuse korraldusega määratud Riigi Kinnisvara AS

Keskne hankimine loob võimaluse soodsamaks hankimiseks peamiselt väiksematele asutustele. Tänu suurtele kogustele on keskselt ja ühiselt hankides võimalik saada hinnasoodustusi, mida väikeste koguste juures ei pakuta. Näiteks keskse hankija Registrite ja Infosüsteemide Keskuse hangetes pakutavad tooted on keskmisest turuhinnast kuni 30% soodsamad.

OECD uuringust "Centralised Purchasing Systems in the European Union” nähtub, et riigihangete konsolideerimine nii keskse hankija määramise kui ühishankimise näol, on paljudes Euroopa riikides toonud kaasa järgmisi positiivseid mõjusid:

  • ostetavate asjade ja tellitavate teenuste maksumuse vähenemine mastaabiefekti saavutamise kaudu;
  • riigihangete korraldamisega seotud kulude vähenemine menetlustoimingute arvu kahanemise ja hankelepingute sõlmimisega kaasnevate toimingute lihtsustumise kaudu, mis omakorda vähendab iga üksiku hankija vajadust riigihangete alase personali järele;
  • kompetentse hankija poolt riigihangete korraldamisest tulenev pakkujate usalduse ja kindlustunde kasv, samuti võimalike vaidluste ning riigihangete ebaõnnestumise tõenäosuse vähenemine, mis selgelt viitab riigihangete korraldamise kvaliteedi tõusule;
  • riigihangetega seotud menetlustoimingute suurem standardiseeritus ja hankijate administratiivse efektiivsuse suurenemine, nt infotehnoloogiliste lahenduste kasutuselevõtmise (nt riigihangete korraldamine e-riigihangete keskkonnas) kaudu;
  • poliitiliste eesmärkide saavutamine, nt keskkonnasäästlikkuse suurenemine.

Lisatud kokkuvõtete abil on võimalik tutvuda riigihangete valdkonna kohtupraktikaga.

Euroopa Kohtu kodulehelt on leitavad kõik Euroopa Kohtu ja Üldkohtu lahendid (eestikeelsete lahendite leidmiseks tuleb valida et).

Siseriiklikud kohtulahendid on leitavad Riigi Teatajast.

Rahandusministeeriumi kokkuvõte 2023:

Riigihangete koolitused 2024

29.02.2024 kl  10:00 - 14:50  toimub teabepäev "Väärtuspõhised riigihanked – kuidas koostada kvalitatiivseid hindamise kriteeriume"

Koolitustele registreerumine toimub läbi riigitöötaja iseteenindusportaali (RTIP) koolitusmooduli. Kui teie asutus ei ole riigitöötaja iseteenindusportaali kasutaja, siis kasutage koolitusele registreerimiseks portaali avaliku vaadet https://www.riigitootaja.ee/rtip-public/kesksed_koolitused.

Koolitusmaterjalid

Rahandusministeeriumi eelmistel aastatel toimunud koolituste materjalid on leitavad Riigitöötaja portaali avalikust koolitusmaterjaliregistrist.

29.02.2024 toimunud veebikoolituse "Väärtuspõhised riigihanked - kuidas koostada kvalitatiivseid hindamiskriteeriume" salvestus ja esitlusslaidid:

15.06.2023 toimunud riigihangete infopäeva (välisriigi subsiidiumide määruse tutvustus) materjalid:

4.05.2023 riigihangete strateegiapäeva esitlused

05.04.2023 veebikoolituse "Riigihangete aktuaalsed küsimused" salvestus. T. Paljak "Uuemad kohtulahendid", M. Tork "Uued e-vormid",  E. Karindi-Kask "Dünaamilisest hankesüsteemist", K. Silts "Keskkonnahoidlikud kriteeriumid riigihangetes".

31.01.2023 RHR-SAP liidese infopäeva esitlusslaidid ja lisaküsimuste vastused.

9.11.2022 riigihangete seminari "Uus normaalsus - inimõigused ja sotsiaalne vastutus riigihangetes" salvestused:

21.04.2022 toimunud virtuaalsel koolitusel tutvustasid riigihangete ja riigiabi osakonna nõunikud Evelin Karindi-Kask ja Triin Paljak 01.06.2022 jõustuvaid riigihangete seaduse muudatusi ning EL Nõukogu 08.04.2022 määrusega kehtestatud nn VF vastaseid sanktsioone riigihangete valdkonnas. Link koolituse salvestusele.

26.05.2022 koolituse salvestused: Raamlepingud. Lektor Evelin-Karindi-Kask ja Hankelepingute muutmine kriisi olukorras. Lektor Triin Paljak.

Keskkonnahoidlike riigihangete koolituste info leiate Keskkonnaministeeriumi veebilehelt. 

Toetuse saajatele koostatud, kuid ka igale hankijale kasulikku infot riigihangete kohta leiate Riigi Tugiteenuste Keskuse veebilehelt.

Euroopa Komisjoni korraldatud veebiseminarid on järelvaadatavad EU Growth riigihangete teemaliselt Youtube kanalilt.

Eesti kui Euroopa Liidu liikmesriigi riigihangete turg on avatud  teiste liikmesriikide turuosalistele ning Eesti turuosalistel on võimalus konkureerida riigihangetel teistes liikmesriikides. Piiriülese konkurentsi ärakasutamine riigihangete turul annab hankijatele paremad valikuvõimalused hanke objekti kvaliteedi ja hinna suhtes.

TED

Euroopa avalike hangete andmebaas on TED (Tenders Electronic Daily). Eestikeelseks andmebaasiks valige ET.

eCERTIS

Piiriülestel hangetel nõutavate dokumentide kohta on koostatud andmebaas.

e-Certis (link avaneb Microsoft Edge, Mozilla Firefox või Google Chrome brauseris) on Euroopa Komisjoni poolt loodud infosüsteem, mis aitab kindlaks teha, milliseid tõendeid nõutakse ja väljastatakse riigihankemenetlustes üle kogu Euroopa Liidu. Andmebaasis sisalduva teabe esitavad iga riigi ametiasutused ise (Eestis rahandusministeerium). Info on kättesaadav inglise keeles ja vastava riigi ametlikus keeles või keeltes. Vt ka tutvustavat infolehte:

Kui olete ettevõtja, kes soovib osaleda avalikus hankemenetluses, aitab e-Certis teil aru saada, milliseid dokumente teilt nõutakse ja millised asutused neid dokumente väljastavad.  Kui esindate hankijat, kes peab hindama eri liikmesriikidest saadud pakkumusi, aitab e-Certis veenduda esitatud dokumentide autentsuses või leida andmebaas, millest saate ise kontrollida vajalikke andmeid.

Nt juhul kui esindate Eesti hankijat, kellele on pakkumuse esitanud Soome ettevõte ja soovite veenduda, milliseid tõendeid või andmeid on võimalik Soome ettevõtte kohta saada, siis tuleb valida e-Certises esmalt tööleht „Evidences“ (Tõendid) seejärel valida riik „Finland“. Teile kuvatakse tõendite loetelu, tõendi pealkirjal klõpsates on nähtav tõendi väljastaja, kas tõend on tasuline või tasuta kättesaadav, võimalusel veebiaadress, mille kaudu on võimalik ise päringuid teha, vajadusel tõendi kehtivusaeg ja muu lisainformatsioon.

Kui esindate pakkujat, kes soovib osaleda nt Läti hankija poolt korraldatavas riigihankes, tuleb e-Certises esmalt valida tööleht „Criteria“ (Kriteeriumid) ja seejärel riik „Latvia“. Teile kuvatakse kõrvaldamise aluste puudumist ja kvalifikatsiooni puudutavad tingimused, mida võidakse kohaldada.  Tingimuse pealkirjale klõpsates avaneb täpsem info, milles on viide asjakohasele õigusaktile ja võimalusel ka sobivale e-Certises märgitud tõendile.

Juhime tähelepanu, et e-Certis on teabevahend, mitte õigusalane nõustamisteenus. Otsingutulemused ei kohusta hankijat ühtegi tõendit ega dokumenti kehtivaks tunnistama. e-Certis on abivahend, mis aitab kindlaks teha, milliseid tunnistusi ja tõendeid eri liikmesriikides riigihankemenetluste käigus kõige sagedamini nõutakse.

Maailma Kaubandusorganisatsiooni riigihankelepinguga (GPA) ühinenud riigid

Maailma Kaubandusorganisatsiooni riigihankelepinguga (GPA) ühinenud riikide nimekiri on leitav WTO veebilehelt. GPA-ga ühinenud riigid on vaid need riigid, mis on toodud nimekirjas Parties to the Agreement.

Euroopa Majanduspiirkonna riigid

Euroopa Majanduspiikond (EEA) hõlmab 27 ELi liikmesriiki ning 3 EFTA riiki: Island, Norra ja Liechtenstein.

Teiste liikmesriikide maksuametid

Teiste liikmesriikide maksuametite koduleheküljed on kättesaadavad siin.

Riigihangete kontaktisikute võrgustik (PPN)

Euroopa Komisjoni initsiatiivil loodud liikmesriikide vaheline riigihangete kontaktisikute võrgustiku Public Procurement Network (PPN) eesmärgiks on anda ettevõtjatele võimalus lahendada mitteametlikul teel teises liikmesriigis riigihankel tekkinud probleeme ja kasutada selleks liikmesriikides määratud isikute abi. 

Kui Eesti ettevõtjal tekib probleem riigihankel  mõnes teises liikmesriigis, Euroopa Majanduspiirkonna lepinguriigis või EL-ga assotsieerunud riigis, on tal võimalus võtta ühendust Eesti kontaktpunktiga ja kirjeldada oma probleemi. Eesti kontaktpunkt võtab seejärel  ühendust vastava riigi kontaktpunktiga, kes omakorda pöördub hanke korraldaja poole probleemi selgitamiseks ja lahendamiseks. Eesti kontaktpunkt: Rahandusministeeriumi riigi osaluspoliitika ja riigihangete osakond, [email protected].

Analüüsid

Alates 2011. a suvest alustas Rahandusministeerium riigihangete alase analüüsitegevusega. Selle kutsus ellu eelkõige vajadus riigihangete seaduse ühtsema tõlgendamise järele. Eesmärgiks on muuta riigihangete läbiviimise praktikad ühetaolisemaks ning kvaliteetsemaks. Analüüsitegevusest on suur abi ka riigihangete seaduse võimalike muudatuste vajaduse väljaselgitamisel.

Analüüsid

Karoli Niilus: väärtuspõhised riigihanked aitavad riigi raha säästa.  24.11.2023.

Hankelepingu muutmisel tuleb teada piire. 02.11.2022

Riigihankelepingute muutmine. Kas kõik muudatused on lubatud? Aga eriolukorras? 26.10.2020.

E-riigihanked - parem ligipääsetavus, läbipaistvus, kontrollitavus. 26.10.2020.

Tark hankija, edukas riik. 26.10.2020.

E-riigihanked teevad võidukäiku tänu uue riigihangete registri tehnilistele võimalustele. 2019.

Soovitused ettevõtjale riigihangetes osalemiseks. 2019.

Soovituse hankijale riigihanke ettevalmistamiseks. 2019.

Riik (avaliku ja võrgustikusektori hankijad) ostjana tellib aastas 4-5 miljardi euro eest tooteid, teenuseid ja ehitustöid, seega on riigil ostjana märkimisväärne mõju turule ning vastutus maksumaksja vahendite kasutamisel oma tegevuste elluviimiseks tagada võimalikult hea tulemus. 

Eesti 2035 strateegia järgi on Eesti aastaks 2050 konkurentsivõimeline, teadmistepõhise ühiskonna ja majandusega kliimaneutraalne riik, kus on tagatud kvaliteetne ja liigirikas elukeskkond ning valmisolek ja võime kliimamuutuste põhjustatud ebasoodsaid mõjusid vähendada ja positiivseid mõjusid parimal viisil ära kasutada. Selle eesmärgi saavutamisel on riigihanked oma suure ostujõuga siin riigile heaks töövahendiks.

Ka Eestis on aeg realiseerida riigihangete ostujõust tulenev strateegiline potentsiaal ning toetada meie riigile oluliste eesmärkide saavutamist, sh keskkonna-, sotsiaal- ja majanduspoliitikat. Selleks on algatatud Eestile riigihangete valdkonna strateegiliste põhimõtete koostamine. 

Riigihangete strateegilised põhimõtted. VV poolt heaks kiidetud 16.11.2023.

Riigihangete strateegilised põhimõtted. November 2023.
Riigihangete strateegilised põhimõtted tõlgitud inglise keelde. 2023.

Ülevaade tegevustest: Abiks väärtuspõhiste hangete teekonnal - mis ja kuidas. M. Tork. 22.02.2024.

Avalik konsultatsioon arvamuste küsimiseks. Juuni 2023.

Ootame avalikul konsultatsioonil arvamusi riigihangete läbiviimise strateegiliste põhimõtete kohta. Tagasiside esitamise  pikendatud tähtpäev on 2. juunini 2023.

Riigihangete strateegiapäev 04.05.2023

Strateegiapäeval tutvustavad Rahandusministeerium, Riigikantselei, Keskkonnaministeerium, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ning Sotsiaalministeerium riigihangete valdkonna strateegiliste põhimõtete dokumendi esmast versiooni, toimub paneeldiskussioon uue mõtteviisi rakendamise teemal ning kõigil hankijatel on võimalus kaasa rääkida ning anda enda panus väärtuspõhiste riigihangete kultuurile Eestis.

2023. a septembris algas Rahandusministeeriumi ja OECD koostööprojekt „Strateegiliste ja väärtuspõhiste riigihangete kasutuselevõtu edendamine riigihankeametnike professionaliseerimise kaudu“.  Vt lisainfot projekti kohta siit.

Projekti raames pakutakse rahvusvahelise organisatsiooni (OECD) toel tegevusi Eesti hankijate võimestamiseks läbi teiste riikide parimate praktikate ning kogemuse ja kompetentsimudeli rakendamise. Projekti lõppeesmärgiks on saada Eestile väärtuspõhiste riigihangete edendamise tegevuskava, juhend- ja koolitusmaterjalid, tõsta riigisisest koolituspädevust, koostada hankespetsialistide kompetentsimudel ning ellu viia pilootprojektid uudse praktika loomiseks. 

Projekti rahastab Euroopa Liit reformide ettevalmistamise rahastu kaudu (TSI).   

Küsitlus hankijatele kompetentsimudeli projekti osas tagasiside saamiseks ja tutvustav veebiseminar 22.03.2024

 
Oleme jõudnud etappi, kus soovime edasi minna hankijate sisendile tuginedes. Selleks kutsume u 200 riigihangetega tegelevaid töötajaid (ja ametnikke) osalema esmase kompetentsimudeli tagasisidestamise ja kompetentsimudelil põhineva enesehindamise küsitluses. 

Panuse andmine parema ja hankijate vajadusi arvestava kompetentsimudeli väljatöötamiseks on lihtne ega võta palju teie töötajate tööajast – selleks tuleb registreeruda ja osaleda 22.03.2024 kell 10:30 – 12:00 kompetentsimudelit ja küsitlust tutvustaval veebiseminaril ning vastata küsimustikule. Et tagada terviklik ülevaade ühest organisatsioonist osalevatest isikutest, palume asutuse esindajal registreerida hiljemalt 19.03.2024 kõik projektis osalevad töötajad korraga SIIN.

Küsitlusest saadud sisendi abil kujundatakse Eesti tuleviku riigihankespetsialisti profiil. Lisaks otsustatakse millistes valdkondades töötatakse Eestile OECD toel välja riigihankespetsialistide pädevuste tõstmise koolitusprogramm ning hankijat nende igapäevatöös abistavad juhendmaterjalid. 

Kui küsitluses osaleb ühest asutusest enam kui 5 töötajat, on võimalik saada ka asutuse tasandil tagasiside ja soovitused, millised pädevused on piisavad ning milliseid võiks arendada. Lisaks eelnevale valitakse sisendit andnud hankijate seast praktiliste kogemuste andmiseks välja kolm asutust, kellel avaneb võimalus OECD tehnilise abi toel läbi viia piloothanked. 

25.09.2023. OECD tuleb Eesti hankijatele väärtuspõhiste riigihangete tegemisel appi. Rahandusministeeriumi pressiteade.

Hankijad, kel on huvi projekti tegevustes osalemise vastu, saavad registreeruda SIIN.

Projekti avaseminar 25.09.2023

Kutsume projektis osalemisest huvitatud hankijaid projekti avaseminarile 25. septembril kell 13:00 – 15:00 ministeeriumide ühishoones. Avaseminaril tutvustavad OECD ja Rahandusministeerium täpsemalt projekti eesmärke ja tegevusi. 

Avaseminari päevakava

Avaseminari ettekandeid:

Kontakt: Karoli Niilus ([email protected]).

Valdkond E-post/URL Telefon      

Riigihangete seaduse alane nõustamine*

[email protected]

 -

Keskkonnahoidlike riigihangete kasutajatugi Keskkonnaministeeriumi veebilehel olev päringuvorm  - 
EL keskkonnahoidlike ja sotsiaalsete hangete kasutajatugi (pöörduda saab inglise, prantsuse või saksa keeles) [email protected]

+49 761 368 920

E-R 10:30-13:00 ja 15:00-17:30

Riigihangete registri kasutajatugi

[email protected]

611 3693

E-R 9:00-12:00 ja 13:00-15:00

Riigihangete järelevalve [email protected] 588 51336
Vaidlustuskomisjon [email protected] 611 3713
Korruptsiooniohust teavita: [email protected]

automaatvastaja:

612 3657

Kahtluse korral ettevõtjate võimaliku konkurentsi kahjustava koostöö osas, teavita: [email protected]  - 

Nõustamistelefon ei tööta alates 1.05.2023. Küsimused palume saata kirjalikult. Küsimuses palume öelda, kas esindate hankijat, ettevõtjat või huvitatud isikut. Vastame hiljemalt 30 päeva jooksul. Enne päringu esitamist soovitame tutvuda korduma kippuvate küsimuste rubriigiga.

Viimati uuendatud 17.04.2024