Rahandusministeerium on tutvunud Eelarvenõukogu arvamusega 2022. aasta suvise majandusprognoosi kohta. Vastavalt riigieelarve seadusele vastame Eelarvenõukogule avalikult. Teemat selgitab ministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna juht Raoul Lättemäe.

Me võtame teadmiseks Eelarvenõukogu arvamuse valitsussektori kulueelduste kohta, kuid leiame et Eelarvenõukogu poolt esitatud põhjendused on faktiliselt ebakorrektsed ning ei kajasta piisava õigsusega rahandusministeeriumi kuluprognoosi koostamise tegelikku metoodikat ja seetõttu jõutakse rahandusministeeriumi hinnangul ekslike järeldusteni. Eelarvenõukogu ei ole olnud järjepidev, käsitleb sel korral valitsuskoalitsiooni kavandatavaid kulumeetmeid erinevalt oma varasemast praktikast ja see käsitlusviis ei ole kooskõlas Euroopa Liidu põhimõttega, mille kohaselt tuleb eelarve koostamisel eristada poliitika­muutusteta prognoos kavandavatest poliitikameetmetest ja nende meetmete mõjust. Rahandusministeerium on lisaks seisukohal, et ootused nii ulatuslikeks muudatusteks prognoosi­metoodikas peavad olema läbipaistvad ja ette aimatavad ning nende teostatavust tuleks edaspidises eelnevalt põhjalikult ja igakülgselt arutada, mitte teha seda juba valminud prognoosile hinnangu andmise kaudu. Sellist arutelu ei ole toimunud ning nii me ei saa nõustuda soovitusega metoodika koheseks ja edaspidiselt püsivaks muutmiseks.
 

Euroopa Liidu õiguses on Eelarvenõukogule antud kohustus hinnata makromajandusliku prognoosi sobivust riigieelarve koostamiseks, kuid Euroopa Liit ei kohusta andma arvamust rahandus­prognoosi kohta. Eesti seadusandlus on laiendanud eelarvenõukogu pädevust ja võimaldab avaldada arvamust nii makromajandus- kui rahandusprognoosi kohta. Siiski on Euroopa Liidu nõuete korrektseks täitmiseks vajalik arvamust mõlema prognoosi kohta teineteisest piisavalt eristada ja selline eristamise vajadus on välja toodud ka rahandusministeeriumi ja Eelarvenõukogu vahel sõlmitud koostöö­kokkuleppes. Antud juhul on Eelarvenõukogu sõnastanud oma hinnangu üldisemalt majandus­prognoosile, nimetades oma arvamuses, et majandusprognoos koosneb nii makromajandus kui ka rahandus­prognoosist. Selline üldistusviis ei ole Eesti eelarvekava edasisel menetlemisel Euroopa Liidu protsessides piisavalt selge ning ei ole kooskõlas eelmainitud regulatsioonide ja kokkuleppega.

Eelarvenõukogu arvamus makromajandusprognoosi kohta ei ole üheselt sõnastatud, kuid siiski on võimalik aru saada, et makromajandusnäitajate sobilikkus on kahtluse alla seatud peamiselt valitsussektori kulueeldusega seotud arvamuse tõttu, kuid mitte muude argumentidega. Eelarvenõukogu lähtub oletusest, et hinnatõusu ja palgakulude kasvu ning valitsuskoalitsiooni kavandatavate kulumeetmetega kaasneb iga-aastane lisakulu kogu prognoosiperioodiks. Viidatakse et sellel võib omakorda olla oluline mõju valitsussektori kuludele, eelarvepuudujäägile ja võlakoormusele, mis omakorda avaldab mõju teistele prognoositavatele majandusnäitajatele.  

Eelarvenõukogu arvamusest jääb mulje, justkui puudutaks eelnev kogu valitsussektori kuluprognoosi. Tegelikult on valitsussektori kulutuste osa, mis kajastab eelmisel aastal ehk enne kõrget inflatsiooni langetatud otsuseid, väiksem kui üks kolmandik valitsussektori kuludest. Ülejäänud rohkem kui kaks kolmandikku valitsussektori kulutustest sisaldab värskeimast makromajandusprognoosist tulenevat mõju. Tuleb ka arvestada, et mainitud vähem kui kolmandiku osas, samuti koalitsioonileppe rakendamise osas, on valitsusel väga suur kaalutlusõigus, mistõttu ei ole rahandusprognoosi jaoks piisava detailsusega võimalik hinnata kõige tõenäolisemat arengutrajektoori, sest need otsused tehakse eelarve ja eelarvestrateegia arutelude käigus.

Rahandusministeerium kinnitab, et poliitika­meetmete kavandamisel ja nende üle otsustamisel võetakse eelarvearutelude käigus otsuste makromajanduslik mõju eelarvepositsioonile vajadusel arvesse kaudselt. Seetõttu on eelarvereeglite täitmiseks vajaliku eelarvepositsiooni mõjuhinnang ja koos sellega ka võlakoormuse hinnang jätkuvalt korrektne ka poliitikameetmete mõju sisseviimisel. Seega on rahandus­ministeeriumi hinnangul makromajandusprognoos jätkuvalt sobilik alus rahandus­prognoosile.

Siiski paneme tähele Eelarvenõukogu kartust, et kulumeetmete maht võib käesoleval sügisel olla tavapärasest suurem. Seetõttu oleme käesoleva aasta erandlikust arvestades valmis täpsustama riigieelarve tegelike kulude sisseviimise mõju makromajandusprognoosile septembri lõpuks vastavalt Eelarve­nõukogu soovitustele ehk lisama seekord täiendava hinnangu poliitikamuutustega prognoosi mõjust ja soovime Eelarvenõukogult hinnangut vastavalt täiendatud makromajandusprognoosile.

Oleme avatud aruteludeks Eelarvenõukoguga ja nii tehniliste kui sisuliste küsimuste korral vastame neile meeleldi.

Elina Kink

kommunikatsiooniosakonna juhataja